سازمانهایی که به پیشواز گرانیهای «هدفمندی یارانهها» رفتهاند
به تازگی در ادارات برخی از استانها که خدمات حاملهای انرژی را به مردم میدهند، حرکت حساب شدهای آغاز شده و آن، آمادهسازی مردم برای پذیرش گرانیهای ناشی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه است.از جمله این ادارات میتوان به شرکتهای برق منطقهای اشاره کرد که در متن قبضهای برق میزان برق مصرفی را نوشته و میزان یارانه تعلق گرفته به آن را نیز درج کردهاند و غالبا میزان یارانه تعلق گرفته به میزان مصرف تا پنج برابر یادآوری شده و اینگونه به مشترکان القا میشود که در صورت اجرای طرح هدفمند یارانهها، باید به جای مبلغ هجده هزار تومان، مبلغ نود هزار تومان پرداخت کنند.شرکتهای گاز نیز در اقدامی مشابه و با دادن فرمولها و محاسبات پیچیده در قبضهای مصرفی گاز نیز به مشترکان محترم خود یادآور شدهاند که در صورت صرفهجویی نکردن و کاهش ندادن مصرف نرخ گاز مصرفی روند تصاعدی دارد و میزان یارانه پرداختی به مشترکان در حال حاضر ... ریال است و این رقم نیز کمتر از چهار برابر رقم مندرج در قبض نیست.بنا بر این گزارش، سازمانهای آب منطقهای و ادارات آب و فاضلاب استان، شیوه دیگری را برای خالی کردن «ته دل» مردم استفاده میکنند و آن درخواست رقمهای کلان برای خدمات ساده اداری نظیر تغییر نام و یا درج یک واحدی یا دو واحدی در قبضهاست و استدلال آنها نیز این است که با تغییر نام قبضها و یا درج دو واحدی بودن واحد مسکونی در قبض آب، یارانه بیشتری به افراد تعلق میگیرد و البته بابت این خدمت ارزشمند، مبالغی که کمتر از پانصد هزار تومان نیست، درخواست میکنند و در عمل مستقیم به مردم تفهیم میکنند که در صورت اجرای طرح هدفمند یارانهها، میتوانند از یارانه دریافتی بیشتری بهرهمند شوند، اما فعلا هزینه ای سنگین این خدمات ساده اداری را بپردازند تا بعد!حال پرسش این است که چرا این ادارات با این شیوه به استقبال گرانیهایی میروند که مردم را نگران کرده است؟ و به راستی این ادارات چرا مردم را از اجرای برنامه دولتی که خود برگزیدهاند، این گونه میترسانند و پرسش دیگر آنکه مصوبات هیأت رئیسه یا مدیرعامل و یا هر مقام مسئول یک اداره، میتواند محملی باشد تا خدمات دولتی اینگونه به صورت احجافآمیز به مردم داده شود؟